ヨーク先生とのコラボ

中山研究室では、共通教育群のヨーク先生と協力して、VR/ARを利用した語学教育の可能性について研究しています。


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ヨーク先生について -About York-

ヨーク博士は技術の教育的な可能性について研究しています。

キーワード -Keywords-

VR、AR、英語教育、言語学習、TBLT、ゲームを使った学習法

お問い合わせ -Contact Us-

少しでも興味がある方は下記メールアドレスまでお問い合わせください。([at]を@にすること)
jamesyorkjp [at] gmail.com

研究テーマ -Research-

現在の指導している学生の研究テーマは以下となります。

VRを用いた語学学習支援システムにおける不安感

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This study aimed to understand how three different computer-mediated communication modalities may affect EFL learners’ foreign language anxiety (FLA). In this study, participants completed a spot-the-difference task in three different oral synchronous computer-mediated communication modes: voice, video, and virtual reality (VR). Results suggested that VR was the easiest environment to communicate in, was the most fun, and the most effective environment for language learning.

この研究では、Voice、Video、VRの3つの環境での英語学習時の不安感について研究しています。

インタラクティブ性を活かした語学学習支援システムの開発

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This system is an expansion of the above system which was used to explore the effect of modality on learners’ foreign language anxiety (FLA) where results suggested that participants anxiety was statistically significantly lower in the VR environment compared to video-chat. However, of three key affordances—presence, interactivity, and autonomy—the previous system only focused on presence. The current system also features an interactive component and was used in a comparative study against the previous (presence-only) system. The research question xplored here is: does more-fully utilizing the affordances of VR lower or increase students’ FLA?

この研究では、VRのインタラクティブ性を活かしたシステムにより、英語学習者の不安感が下げられるかを研究しています。

VR対応の語学学習支援システムのCAF分析を用いた評価

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Synchronous computer-mediated communication (SCMC) is a topic of great interest where research has investigated the effectiveness of SCMC compared to traditional face-to-face instruction. However, there are few studies that investigate the intrinsic differences in SCMC modes.This study focused on the effect of SCMC modality on learners’ speaking performance. Participants completed a spot-the-difference task within three different SCMC modes: voice, video and Virtual Reality (VR). Using the complexity, accuracy and fluency (CAF) model, participants’ oral complexity, accuracy and fluency were analyzed in this study. Results suggested that different modes of communication can be used to focus on different skill development.

この研究では、Voice、Video、VRの3つの環境での英語学習時の発話内容をCAFモデルを用いて分析しています。

モバイルゲーム学習環境の比較:小説型、ノベルゲーム型、AR型の環境の読解力の評価

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いくつかの研究で探索型ARゲームを用いた言語学習の研究はあるものの、ARを用いたノベルゲームとノベルゲームを比較したものはない。そこでARゲームと従来のノベルゲームと教科書を使って学習者の物語の理解、学習への意欲の助け、語彙習得になったかを比較する。

VRを用いた語学学習システムの開発:~VRの前置詞学習の効果~

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本研究ではVRを用いたシステムの学習効果をはかるために、英語の位置を表す前置詞を学ぶためのシステムを開発しそれを利用した学習と、従来の紙を使った学習を比較し、語彙の習得にどれほど差が出るのかについて研究を行う。

スマホVR を用いた英語教材の開発

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本研究では、スマートフォンでVR 環境を構築できるスマートフォンVR を用いて、従来の学校の授業で行う紙媒体での授業と比較して、動機づけに効果的であったかどうかを検討した。その結果、紙媒体よりもスマートフォンVR を用いたときの方が楽しさや面白さがあり、動機づけを高めることができることが明らかになった。